Olycka på jobbet

Oj oj oj, vilken dag! En udda arbetsdag måste jag säga.
Nya schemat är igång nu och jag har äntligen fått lite öppningspass. Inte för att det är kul när klockan ringer 3.45 på morgonen och man ska upp, men det är väldigt skönt att sluta jobbet kl 14.
Idag var min första ordinarie öppning och inte nog med att jag varit galet trött, dagen hade andra saker i beredskap också. Efter att ha sovit ca fyra timmar natten till igår för att jobba ett tidigt extrapass i måndags och sen sova ca tre-fyra timmar inatt med, så är man lagom mosig i huvudet. Men upp och iväg kom jag imorse, även om jag var lite vimmelkantig och yr i mössan. Lite stressad också av förra nattens fadäser på en annan Statoilstation i närheten, som blivit utsatt för ett ordentligt skrämmande inbrott.
 Ett par stora koppar te fick mig att vakna till iallafall och sen kom arbetskollegorna och det satte lite mera fart på en.
Just när vi förberett för lunchen och jag sitter i godan ro och äter min keso, blir jag utringd i butiken och det enda jag hör från Jonas är: kdkflfkdlds brandkåren kdkfldkdldfo krockat med tankbilen djduydordbk!!! och sen är han ute! Så jag hjälper den stackars övergivna kunden i kassan och ser sen Kicki som förklarar att det just varit en olycka med vår tankbil som var på väg för att ge oss bensin och den står nedanför oss med läckage på tanken. 
Oj oj, tänker jag och förstår att det kommer bli sanering. 
Chocken när jag sen kommer ut och inser att det är två långtradare med släp, varav ena är vår tankbil, och sen ytterligare en liten hyrlastbil som varit i en megakrock just nedanför oss, får mig däremot att tvärstanna. 
Då inser jag att det är lite större vidd på detta än jag tänkt mig. Jag får syn på Jonas som står och håller om en man som sitter ner så jag går dit. Jonas har 112 i luren och jag hör hur han pratar om bensinläckage, last som slungats iväg och skadad person. Vi rusar sen runt och kollar så ingen mer är skadad, hur stor läcka på tankbilen och hämtar sen brandsläckare och diverse annat för att säkra upp oss om det skulle ta eld nånstans. Inte kul om det börjar brinna runt en tankbil med full last just vid en bensinstation...
Efter ett tag fylla vägen av brandkår, polis och ambulans, stånden skadade förs iväg, trafik får ledas om och saneringen tar vid. Det blir folktomt på kullen uppe hos oss i över en timme. Krocken var så kraftig och med så stora fordon så det stoppar upp all möjlighet att ta sig framåt.
Fick vi infon rätt så är det ungefär såhär det gick till:

Föraren i den lilla hyrlastbilen tankade hos oss och åkte iväg, han tror att trafiken från ena hållet är avstängd eftersom motorvägen är avstängd i ena riktningen och tittar därför bara åt ena hållet när han kör ut från vår utfart. Där möter han tankbilen som är på väg upp att fylla på bensin hos oss. Det han INTE ser när han kör ut är lastbilen som kommer från höger och är lastad med cementblock... Han i sin tur hinner knappt reagera på att något hamnar framför honom innan det exploderar framför ögonen på honom. Då har han kört rakt på den lilla hyrlastbilen, som får en dyngsmäll i fronten, snurrar iväg och åker rakt in i tankbilens bakdel och i princip fastnar mellan de två lastbilarna. De får stopp på ekipagen och konstaterar då att det är läckage på tankbilen, mannen i hyrlastbilen är skadad i ansiktet så han blöder och hans arm är av och chauffören i cementblocksbilen höll på att få all sin last intryckt bakifrån i hytten för att han tvärbromsat.
De här männen hade änglavakt idag för det hade kunnat sluta så jäääääääävla mycket värre!






Det är tack och lov inte ofta man är först på en olycksplats och tur är väl det, men man inser hur sårbart allt är och hur mycket millimetrar och millisekunder faktiskt gör. Som min kusin brukar säga: Krama varandra i trafiken!
Som sagt, inget dag är den andra lik på Statoil.

Kommentarer

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0