Macarons!

Har idag testat att baka macarons för första gången! Är inte riktigt klar ännu så därför finns inga bilder.
Jag använde mig av ett recept som finns hos en tjej som heter Tora (http://bakdags.blogg.se) och hon i sin tur har tagit receptet från Jennie (www.kalasgott.com).

Det ser inte ut att ha gått helt åt skogen iallafall. Kakorna sprack inte, men några hade behövt stå lite längre i ugnen för de var kletiga inuti så det hade inte blivit nån botten. Men vaniljsmörkrämen är god. Haha!
Jag gjorde alltså chokladmacarons med vaniljsmörkräm. Eller håller på. Ska spritsa på smörkrämen nu och så ska de få hoppa in i kylen nu en stund, sen är det dags för middag och sen kanske en kaka. Hehe!

Här är receptet:

Macarons
3 Äggvitor
½ dl Strösocker
100g finfint malen skalad Mandel
190g Florsocker
2 msk kakao

Vaniljsmörkräm
200g Smör
3 dl Florsocker
1 - 1 ½ tsk vaniljextrakt
1 Äggula

1.Vispa äggvitorna till ett skum. Rör ned hälften av sockret och vispa lite till. Tillsätt resterande socker och
vispa tills marängen blivit tjock och glansig. Rör ihop den malda mandeln med flocksockret och kakaon. Vänd försiktigt ned marängen i mandelsockermjölet. Rör om så att smeten blir jämn och fin, men rör inte så mycket att macaronsmeten blir lös.

2.
Spritsa/klicka ut rundlar av smeten på bakplåtspapper- klädda plåtar, spritsa inte macaronerna för nära varandra. Låt macaronerna vila på plåten i 45 minuter.  Grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 9-11 minuter. Låt svalna.

3.
Vispa alla ingredienserna till smörkrämen tills det blir en jämn och slät kräm. Spritsa på en klick av smörkrämen på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dem. Förvara macaronerna i kylen.

Bild på min första macaron. Hehe!


Kommentarer

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0