Barn vs inte barn?

Jag har funderat länge på om jag vill ha barn eller inte. Jag vet varken ut eller in.

Ibland vill jag ha ett litet gosepyre att bära omkring på, som somnar i famnen och håller om mina fingrar med hela handen. Som växer och hamnar i trotsåldern, frågar varför om allting, ska vara med överallt, spiller, ramlar, slår sig, kladdar, skriker... som blir tonåring och skäms för sin mamma, har kärleksproblem, svårt med läxorna, skolkar, spelar tuff i skolan, är snäll hemma, hatar sina föräldrar, älskar sina föräldrar...

Ibland känner jag bara NEJ! Vad ska jag med ett kladdmonster till? Som man får ta hand om 24/7 för att de inte kan ta hand om sig själva, torka skit, torka spya, klä av, klä på, klä av, klä på... som vägrar sova i sin säng, leksaker överallt, tredubbel städning, tjut och böl när den inte får som den vill... Nån som vägrar göra läxorna, som mobbar andra, som mobbas, vägrar lyssna på föräldrarna, skiter i skolan, förstör för andra, skrämmer föräldrarna för att de inte hör av sig... man får inte ha ett eget liv utan måste släpa på ett barn hela tiden....

Ja, tankarna är tvetydiga här... Fördelar/nackdelar/mysigt/jobbigt...

En annan grej som gör det hela än knepigare är hur världen ser ut idag... VILL jag att mina barn ska växa upp i det här skitsamhället? VILL jag se mina barns ångest för hur det ställs så mycket krav på dem? VILL jag se mina barns ångest för att de ser ut som de gör? För att de lyssnar på den musik de gör? För att de inte klarar av allt i skolan? För att de klarar av allt i skolan? För att de gillar eller inte gillar vissa saker? Om de kommer få jobb? Om de kommer få hjälp? Om det finns plats för dem i ett modernt samhälle?

Så som det ser ut just nu, idag så är jag väldigt tveksam till om jag vill ha barn. Vart är världen och samhället och Sverige på väg? Kommer det ens heta Sverige om 10 år? Jag vet inte, det gör inte du heller... Vem vet?

Men jag tycker iallafall att denna insändare speglar väldigt bra hur det är idag och även många av mina egna åsikter...
Ni kan ju läsa den om ni orkar.

http://politisktinkorrekt.info/2010/11/21/stackars-barn/


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Riktigt bra skrivet =)

Puss

2010-11-22 @ 19:00:49
Postat av: Elin

Det va riktigt kloka ord! Alldeles för många sätter barn till den här världen som kanske skulle ha tänkt till lite innan. Dock så vet jag att du och Fredrik skulle bli riktigt bra och coola föräldrar! Bara så du vet så får du när helst du vill sen gosa med mitt lilla barn och så fort den skriker så tar jag bort han eller henne så slipper du det fniss

Hoppas vi ses snart!

Ha det så bra gumsan!

KRAMAR

2010-11-22 @ 21:02:37
URL: http://metrobloggen.se/elinalenteg
Postat av: Monica

Ja du Sara det är inte lätt att veta hur man ska göra.Ja förstår att du tvivlar som det ser ut idag,Det har ju förändras ganska mycket sen du kom till världen.Inte till det bättre tyvärr.Då fanns det jobb och det var mera männskligt.¨Hur som helst önskar ja dig all lycka.Kramar

2010-11-25 @ 20:25:27

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0