Banankaka med choklad

Det här receptet bakar jag efter just nu. Det luktar och ser smarrigt ut! Får se hu kakan ser ut när den är klar om en halvtimme. Hehe!

Banankaka med choklad

Ingredienser

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g blockchoklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat  

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.


Kommentarer
Postat av: LOVISA

Vad tycker du? Ska jag behålla jackan i inlägget eller inte? Svara i en kommentar (:



http://lovisahogbergs.blogg.se/2009/december/behalla-eller-inte-behalla-det-ar-fragan.html#comment

2009-12-22 @ 23:15:19
URL: http://lovisahogbergs.blogg.se/
Postat av: Julia

Det där lät riktigt gott! :D har aldrig smakat det förut. Kanske på tiden att jag gör det :) Vad har du annars för dig :)?

2009-12-22 @ 23:24:34
URL: http://juliiaalarsson.blogg.se/

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0