Intresse eller bara gilla?

Jag började fundera på det här med intressen förut. Saker man gillar, intressen... När blir något ett intresse? Ett något man gillar ett intresse så fort man gillar det, eller måste det något mer till?

Ta exempelvis film. Jag gillar att titta på film! Är det mitt intresse då? Eller gillar jag bara film? För jag kan ju inget särskilt om ämnet film. Jag kan inte rada upp massa klassiker som man måste ha sett, jag kan inte namnet på tio regissörer ens och jag är helt värdelös på filmcitat osv. Ändå gillar jag att titta på film, men är det ett intresse...

Jag älskar skor! Jag har massor av skor, men kan inte säga vad som utmärker vissa märken eller hur man ser att det är från ett visst varumärke (förutom Louboutins då ;) ) men ändå gillar jag snygga skor, är det ett intresse då?

Jag undrar om nån fattar hur jag menar. :P Men jag drar ett exempel:

Jag står och pratar med en person som frågar vad jag har för intressen. 
- Aah, jag gillar film, säger jag.
- Aha, (säger ett filmcitat som jag aldrig hört) , säger personen.
- ???, säger jag.
- Va? Vet du inte vad det är? Gillade inte du film?? säger personen.
-*suck* säger jag.

Måste man kunna nåt om det man är intresserad av? Eller är man inte intresserad om man bara gillar nåt? Att man kan nåt om det man gillar förefaller iofs ofta ganska naturligt skulle jag tro, men det finns ju undantag. :P

Vad tycks? 

Kommentarer

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0