Om semlor

Hahaha, det är lustigt ibland! Hamnade i en "diskussion" om det här med semlor. Jag anser ju att en semla är bara en semla om den innehåller mandelmassa och grädde. Alla håller inte med. För övrigt så bryr jag mig egentligen inte, det är mest kul att retas med folk som inte gillar mandelmassa och säga att de bara äter fejk-semlor.

Hur som helst så, tar folk det väldigt olika. En del skrattar (vilket är min mening), en del surar och en del bryr sig inte och en del tycker jag är dum i huvudet. Haha!

Därför, bara på kul så sökte jag upp lite information om den kära fastlagsbullen. Allt är saxat från Wikipedia, men lite kul att veta fanns allt med. Håll till godo.



En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg (då den serveras i ett fat med varm mjölk), är en slags bulle eller bakelse av ljust vetebröd med söt fyllning med mandelmassa och grädde. I Skåne, Småland och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland heter bakelsen fastlagsbulle. Även i Estland är semlan populär och heter vastlakukkel.

Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. En semla är på finlandssvenska vad som i Sverige kallas småfranska, fralla, rundstycke eller Pain Riche

Historik:
Semlan åts från början enbart på fettisdagen under påskfastan ("fastlagen") i större delen av landet. Senare, när svenskarnas intresse för fastan minskade, blev det tradition att äta den varje tisdag under fastans sju veckor.[källa behövs] I Skåne åts dock fastlagsbullen enligt traditionen enbart på fastlagssöndagen, senare även veckorna före. I dag börjar bageritillverkade semlor säljas strax efter jul (ibland till och med före jul) och finns tillgängliga varje dag fram till påsk.

Enligt en annan historiebeskrivning i muntlig tradition, var semlor från början släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fastan. För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige. Detta skulle vara bakgrunden till att semlor äts från fettisdagen och fram till påsk.

Semlans innehåll:
I Sverige består semlor vanligen av en söt vetebulle, oftast kryddad med kardemumma, med avskuret lock. Under det florsockerpudrade locket finns en fyllning med mandelmassa och vispad grädde. Lokala varianter förekommer, dock aldrig med bär. I Västsverige ersätter man ibland florsockret med pärlsocker och hackad mandel. I Finland äter man dessutom en variant med sylt, vanligtvis hallon, i stället för mandelmassa. Fastlagsbullar med mandelmassa brukar i Finland dekoreras med mandelflarn och eventuellt också florsocker, medan syltversionen enbart har florsocker. I Norge har semlor genomgående sylt i stället för mandelmassa.

Butiker och konditorier saluför även semlor för allergiker och andra som följer en viss typ av kosthållning, till exempel med laktosfri grädde, med vaniljkräm i stället för mandelmassa och glutenfritt bröd.

Servering:
Traditionellt åts semlan i en djup tallrik med varm mjölk, som ibland spetsats med en gnutta salt, för att bryta mot sötman, och i vissa delar av Sverige även med kanel pudrat över semlan. När semlan serveras på det sättet kallas den hetvägg. Under andra halvan av 1900-talet började den dock allt mer betraktas som en sorts bakelse som äts utan mjölk, troligen som en följd av att den började serveras på konditorier. Vissa av dessa började även använda wienerbrödsdeg för att göra semlan ännu mer bakelselik. Traditionen att servera hetvägg har dock återinförts på ett flertal kaféer och konditorier under senare år, åtminstone i de större städerna. Semlor är också väldigt populära i Danmark.


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag följde det irriterade samtalet du menar och jag tycker att det höggs lite väl snabbt och oförtjänt på dig. ;-)

Själv har jag letat rätt på recept på LCHFsemlor som jag ska baka imorgon - snacka om fusk! Det ska bli jättegott. :-D

2011-02-13 @ 17:10:18
Postat av: Elin Alenteg

Haha jag gillar semlor och fusksemlor! Men för mig innehåller en semla mandelmassa och grädde samt ett lock med vaniljsocker på. Mumma!

PÖSS

2011-02-13 @ 19:08:55
URL: http://metrobloggen.se/elinalenteg
Postat av: Sara

Till Kerstin: Tack, jag håller nog med. ;) Hihi, Bäst att göra smilisar vad man än skriver tror jag. :D

Åh vad spännande! Hur funkar det om det inte ska vara några kolhydrater?



Elin: Du har alldeles rätt! PÖSS på dig gullet!

2011-02-14 @ 00:55:51
URL: http://starattraction.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag lovar att rapportera imorgon när jag har bakat dem, det är mandel"mjöl", fiberhusk och po-fiber istället för mjöl i bullarna. Mandelmassan är mald mandel och sötningsmedel och så lite vatten. Det ska bli jättespännande att överraska Micke med dem!

2011-02-14 @ 01:30:13
Postat av: Sara

Kerstin: Åh, mandelmjöl har jag också hemma äntligen. Ska testa att baka macarons nån dag när jag har tid att stöka i köket. :)

Jag tror att det kommer bli alldeles förträffligt det där!

Ha en underbart härlig kväll ni två! :) <3

2011-02-14 @ 14:16:33
URL: http://starattraction.blogg.se/

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0