Make up artist-utbildningen Dag 4

Dag fyra handlade om baser i fetsmink och att sota ögon. En jätterolig dag och det gick väldigt bra dessutom. Fick mycket beröm av läraren. Självklart också ett par påpekningar. Men det är av dem man lär sig. Det är så roligt det här med kritik, för säger någon nåt negativt så kan jag ofta bli lite stött, även om det är för min egen skull. Man är ju lite ego såklart och vill inte bli tillrättavisad, men på utbildningen så känner jag ingenting sånt. Det känns BRA att få kritiken för då lär jag mig saker och hur jag ska göra rätt.

Hur som helst, vi började med baser med Studio Foundations. Det är dessa produkter som kallas fetsmink. Krämiga baser, de används ofta till fotosmink för att få en så perfekt och jämn yta som möjligt och väldigt ofta också till bröllop, då (om man fixerar ordentligt) de blir vattenresistenta, eller snarare gråtresistenta. Hihi!

Så det vi gjorde på förmiddagen var alltså perfekta baser, med shading, highlighting och hela kitet. Tänk att vi hade läppstift som rouge. Hihi! I make up är allt tillåtet. Jag sminkade basen på supersöta Kimia. Det var nästan en piece of cake, för hon har så himla fin ansiktsform med höga kindben och allt. Det blev väldigt bra om jag får säga det själv. Hihi!


Eftermiddagen ägnades åt att sota ögon. Olle visade två varianter, en vanlig svart och en med färg. Kimia fick sitta modell igen. Färg till vänster och svart till höger om ni inte ser det. ;)


Jag valde att göra en sotning med svart och färg. I detta fallet blev det grönt och lite guld (och svart). Min modell blev Michelle. Att jag valde grönt var mest för att jag älskar hennes hårfärg. Hon är rödhårig så som jag var förut. Åååh, saknar ibland! Så jag tänkte att rött hår... ja då blir det skitsnyggt med grönt på ögonen! Så så fick det bli. Här blev jag väldigt nöjd och även Olle verkade tycka det var bra. Jättekul att höra! Michelle gillade det också!
Ögonen är ju det jag alltid gjort mest på mig själv också så där ligger väl de flesta skillsen. Haha!
Såhär blev det. Kameran suger ju upp mycket färg så det ser ganska svart ut, men det är mörkt grönt lagt över det svarta och så guldigt in i ögonvrån och som highlight.



En riktigt rolig dag. Som vanligt är man helt slut efter en skolhelg eftersom det är så mycket info att ta in, men redan nu har det gått två helger. Tror det kommer gå läskigt fort det här. På både gott och ont. Bra för att det går snabbt att bli färdigutbildad, inte så bra för att man kommer sakna klassen och lärarna och tiden i skolan. Tryggheten och vänskapen. Men än så länge är det åtta helger kvar så vi kör på! Kul är det! :)

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag sa ju att du skulle rocka, du har ju övat i flera år på dig själv ;) det går fort....men du har nog fördelen att kunna suga in allt och bearbeta infon och övning mellan lektionerna. Min var ju verkligen super intensiv och så mkt stress som "åt upp" oss i klassen...

2011-02-10 @ 16:29:41

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0