Friends with benefits..

Ett sms till en kompis från en tjej fick mig häromdagen att börja tänka på begreppet Friends with benefits. De flesta har väl hört det förut antar jag och de flesta syftar nog på en kk.

Men det jag började fundera på var hur en del verkligen utnyttjar sina vänner. En person som de kanske inte skulle umgåtts med i vanliga fall, om det inte vore för att han/hon hade en tuff bil... eller att han/hon alltid betalade om de åt glass eller mat ute eller hämtade och lämnade när man behövde skjuts.
Jag drar lite paralleller med när man var liten och man var allas bästa kompis om man hade glass hemma i frysen, eller gick med en godispåse i lekparken. Det känns som samma grej, fast i lite mer vuxen variant.

Sorgligt nog så är det ju nästan alltid tjejer som säljer ut sig själva för ett gratis mål mat eller skjuts. De träffar en kille som är för snäll för sitt eget bästa och det är hur lätt som helst att få den här killen att tycka om en. Ja, då kan man ju få honom att göra vad som helst. Been there, done that...
Han har blivit en vän som man använder för att nyttja sina egna önskemål på bästa sätt. En som man kan hänga med när det inte finns nåt bättre just för tillfället.
Jag skulle inte vilja vara en sån vän, varken den utnyttjade eller den som utnyttjar. Det är ju under ens egen värdighet! Alla förtjänar ju bättre än så.
Nej, man ska inte ta skit från andra och inte låta sig utnyttjas av s.k vänner för att man tror att det är det bästa man kan få. Stå upp och visa lite stake att såhär ska det inte gå till! En vänskap ska vara på lika villkor och man ska ge och ta! Bjuder du den här gången så tar jag nästa.. Skjutsar jag dig så får du hämta mig nångång... Det ska vara kravlöst, man ska göra varandra tjänster för att man vill, inte för att man tror att relationen ska bli bättre och man hjälper varandra som vänner. Det är inte bara en som ska göra allt för den andra hela tiden. Till slut finns det ingen energi kvar.

Så ta hand om varandra, utnyttja inte varandra, men nyttja varandra när ni kan och vill på bådas villkor!
Ni är ju VÄNNER, eller hur!


Kommentarer
Postat av: Milla

BRA SAGT! Håller fullständigt med!



Kram kram

2010-09-17 @ 20:42:07
URL: http://camillaworld.blogg.se/
Postat av: Elin

Kunde inte sagt "skrivit" det bättre själv! :)

STOR KRAM PÅ DIG MIN VÄN!

2010-09-17 @ 22:28:27
URL: http://metrobloggen.se/elinalenteg

Tell me what you think:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg?:

Your words:

Trackback
RSS 2.0